Tuesday 10 April 2012

SAHABAT ATAU KAWAN ??


SALAM SEMUAAAA :)


Ok guys..so dis time aku nak cite ckit lah psl org yg rpt ngan kite..K sape org tu?
family kah? parents kah? jiran kah? or bf/gf kite?
NO NO NO !
the answer is FRIENDS ! 
Haa..k..kalo korg rujuk kamus dewan bahasa dan pustaka,korg xkn jumpe mksud sbnr bg prkataan KAWAN,SAHABAT OR RAKAN..sbbnye ketiga2 perkataan ini telah disinonimkan dan membawa mksud yg sme..tp betul ke mksd ketiga2 ni same?
Hmm..

Bagi aku la kn..mmg la mksd die lbeyh kurg,tapiiiiiiiiiiii..penggunaan prkataan ni bleyh brbeza..contohnya pada zaman Rasulullah S.A.W dulu,baginda  tidak menyebut teman2 yg rapat dgn baginda sbg KAWAN,tp bginda mggelar mereka sbg SAHABAT..

Oleh itu..aku wat la conclusion ak sendri bhwa prkataan SAHABAT ni lbeyh elok kite gunakan utk sahabat2 Nabi pd zman dahulu..n cube korg pkirkan..klau korg pggl kwn2 korg skg ni SAHABAT,mknenye amalan dan perilaku kwn2 korg tu sme la dgn sahabat2 Nabi pd zman dhulu?Jika betul ALHAMDULILLAH..:)
Untung korg dpt kwn cmtu..hee..tp bg ak la kn..kte bezakan glaran kawan n sahabat tu bukan utk ape2..tp utk menunjukkan bhw betapa mulianya sahabat2 Nabi pd zman dhulu..bgaimana sygnye mereka trhadap Nabi..
Subhanallah..tp kita zman ini?sedangkan kwn yg makan kwn pon ada kn?ish3..

So..aku harap korg renung2kan ape yg aku tlis ni..n lau rse btul,btullah tu..ambillah iktibar..tp lau rse salah..juz tell me k..aku sedia menerima teguran..same2 kite peringatkan satu sama lain..
InsyaAllah..:D


 Gambar sekadar hiasan
 

Nota Kakiku : Dah bace? Ace komen ke like ke =P

No comments:

Post a Comment