Tuesday 19 June 2012

Berhijab itu trend atau kewajipan Muslimah?


Assalamualaikum wbt..:)


Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan anda salah satu topik yang selalu diperdebatkan sekarang ini.Tidak kisah la dimana sahaja dan dikalangan golongan muda mahupun tua.Topiknya adalah berhijab.Apakah itu hijab? Seperti yang kita sedia maklum hijab itu kalau dari segi bahasa,bersifat melindungi atau menutup.Namun hijab bukan sekadar bermaksud 'tudung' atau 'sarung kepala' (untuk menutup aurat) seperti yang selalu digunakan,malah penggunaan hijab ini luas konteksnya sebagai contoh,doa yang terhijab membawa maksud doa yang tidak diterima Allah.Oleh itu hijab bukanlah membawa satu maksud,malah merangkumi segala aspek di dalam Islam.

Baiklah definisi pon dah jelas dan nyata bahawa hijab itu adalah menutupi dan di dalam konteks aurat,umat Islam diwajibkan untuk MENUTUP aurat dan bukan MEMBUNGKUS aurat ! . Namun konsep menutup aurat ini selalu disalah ertikan oleh kaum Hawa pada waktu ini.Mereka menganggap dengan hanya bertudung,berbaju(ketat) dan berseluar (ketat) adalah menutup aurat.Nah,disitu dengan jelas terlihat betapa mereka mengambil mudah tentang erti menutup aurat.Mereka tidak sedar bahawa mereka berpakaian begitu sama sahaja dengan mereka-mereka yang tidak menutup aurat malah dalam bahasa kasarnya mereka bertelanjang.

Menutup aurat yang betul adalah :






Baiklah cara-cara pon dah bagi sekarang terpulanglah kepada anta-anta sekalian untuk mempraktikkannya.Kita kena ingat bahawa perubahan diri kita bukanlah datang dari masyarakat sekeliling(trend barat) tapi ianya datang dari diri kita sendiri.Berhijab tidak perlu menunggu hidayah dari Allah s.w.t,hidayah itu sudah ada,kita sendiri yang perlu mencarinya.





Sekian dari saya,Assalamualaikum :)


Nota Kakiku : Dah bace? Ace komen ke like ke =P

2 comments: