Monday 18 June 2012

Kuatkan hati,Kuatkan iman :)


ASSALAMUALAIKUM WBT :)

Apabila anda menghadapi kesusahan siapakah yang pertama akan anda temui ? Mungkin keluarga,kawan2 mahupun kekasih..Tapi sedarkah kita bahawa 'bolehkah mereka semua selesaikan masalah kita?''Bolehkah mereka memberi kita ilham bagaimana ingin menyelesaikan masalah itu?'Mungkin ya,tapi mungkin tidak..Oleh itu ketika kita menghadapi kesulitan,Allah lah yang patut kita temui dari segi rohani untuk menyelesaikan masalah kita itu..Alhamdulillah,kawan saya benarkan untuk saya share dengan anda semua karya2 beliau..:)





Kuatkan hati, kuatkan iman …

for everyone
“Sesungguhnya besarnya pahala setimpal dengan besarnya cobaan. Dan sesungguhnya Allah apabila mencintai kaum, Allah uji dengan cobaan. Barang siapa ridha, maka baginya keridhaan Allah. Barang siapa yang marah, maka baginya kemarahan Allah.” (Riwayat Ibnu Majah)



Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. (90:5)

Bila tubuhmu lesu dan hilang semangat.. ALLAH tahu betapa kamu telah mencoba sedaya upaya.. Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu berduka.. ALLAH telah mengira setiap titis air matamu.. Bila dirimu telah terlanjur melakukan dosa.. ALLAH sentiasa menunggu taubatmu.. Bila kau telah mencoba segalanya tetapi masih tak berhasil.. ALLAH mengumpulkan segalanya untuk satu saat yang tak terduga.. Bila hatimu telah mengecapi kemanisan iman.. ALLAH telah berada hampir padamu untuk kurniakan kejayaan hakiki.. Hidup ini indah jika bersama ALLAH

Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah SWT.. Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah SWT.. Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali betul-betul berusaha mengenali Allah SWT.. Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya.. Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya.. Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya. Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya..

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:"Sesungguhnya Allah S.W.T tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu." (Riwayat Muslim)

."Tidak ada suatupun yg paling berharga yg dimiliki oleh sseorang INSAN selepas nikmat ISLAM selain TEMAN yg SOLEH.Apabila kamu dapati wujud kasih sayang pdnya,maka peganglah dia dgn sungguh2"..(UMAR R.A) ."Tidak ada suatupn yg paling berharga yg dimiliki oleh sseorang INSAN selepas nikmat ISLAM selain TEMAN yg SOLEH.Apabila kamu dapati wujud kasih sayang pdnya,maka peganglah dia dgn sungguh2"..(UMAR r.a)

Dari Abu Hurairah r.a bahawa nabi SAW telah bersabda:”Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak mengandungi (perkara) dosa, (perkara yang) memutuskan silaturrahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan.” Lalu baginda ditanya oleh seseorang:”Apa maksudnya meminta dicepatkan?”Jawab baginda:”Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya:”Aku telah berdoa, aku telah berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa.” (Muslim)

“jika kamu bertiga, maka janganlah dua di antara kamu membuat perbicaraan rahsia tanpa melibatkan yg lain, kerana perbuatan itu dapat membuatnya sedih.”(hadis Nabi)
 .





Credit to : https://www.facebook.com/muhamadsaddamjamaludin.sa




Nota Kakiku : Dah bace? Ace komen ke like ke =P

No comments:

Post a Comment