Friday 6 July 2012

Hukum penyek semut dengan sengaja ?


Assalamualaikum wbt :)


Salam Jumaat bagi readers-readers sekalian.Haaa,kali ni saya nak berkongsi dengan anda semua apakah hukum kita membunuh atau bahasa mudahnya kita penyek semut dengan sengaja ? Haa,siapa yang pernah buat ni,sila turun tangan !! Hee..Saya pun pernah buat, :(..Tapi tape,kita belajar dari kesilapan yer,kali ini kita share lagi pendapat UAI yang femes itu :D..


Haa..dah tau kan apa hukumnya kalau kita penyek semut tu dengan sengaja ? Bak kata ustaz dalam video tu,semut pon ada anak bini juga,kenapa la kita nak bunuh semut tu tiba-tiba pulak kan..Jadi ambillah pengajaran dari video itu dan sama-sama kita amalkan..Lepas ni lau bosan-bosan tu jangan pulak kita g penyek semut-semut tu,kita perhatikan mereka seperti mana yang disuruh Allah swt didalam Al-Quran :)

Selain itu saya nak share sikit lah info yang unik pasal semut nie :

1) Jangkahayat semut hanyalah 40-60 hari !

2) Semut ada 6 kaki dan setiap darinya ada 3 sambungan !

3) Semut juga membela haiwan/serangga lain seperti manusia yang membela lembu/kambing.Jarang sekali semut memakan serangga belaannya sendiri Kebanyakan serangga belaan ini digunakan untuk membantu mereka mencari atau membawa pulang makanan. 

4) Semut menggunakan antena mereka untuk menyentuh sesuatu,dan juga sebagai deria rasa mereka !




Nota Kakiku : Dah bace? Ace komen ke like ke =P

No comments:

Post a Comment