Saturday 7 July 2012

Jenis-jenis Insomnia yang anda patut tahu !


Assalamualaikum wbt :)


Apa khabar readers2 sekalian..Harapnya anda semua sihat..Kali ini kita nak bincangkan isu yang nampak remeh tapi sebenarnya sangat merbahaya..

Anda pernah mengalami insomnia/penyakit tidak boleh tidur waktu malam ? 

Kalau pernah anda bukan lah tidak normal tapi anda mengalami satu penyakit yang sering mengganggu urusan harian kita..Walaupun ia nampak remeh sebab zaman sekarang ni tak remaja la kan kalau tido awal sebab waktu malam lah masa kita banyak dihabiskan dengan online la,lepaking ngan kawan la sebab waktu siang kita kena g sekolah ataupun kerja..Jadi masalah insomnia ini kadang-kadang dipandang mudah oleh sesetengah individu (termasuk saya la tu :P)..K lah,tamau cite panjang nanti korang bosan ,saya straight to the point asal saya iaitu jenis-jenis insomnia yang sering dihadapi oleh kita..

Jenis-jenis insomnia adalah :


Jadi apa itu Insomnia Fana,Insomnia Akut dan Insomnia Kronik :

Insomnia Fana ataupun Insomnia sela berlaku dalam jangka masa satu malam hingga beberapa minggu.Kebanyakan orang kadang-kadang menghadapi insomnia fana akibat daripada jet lag atau kebimbangan jangka pendek.Contohnya apabila anda bimbang mengenai keputusan peperiksaan yang akan keluar pada esok hari,anda akan berfikir banyak mengenai itu menyebabkan anda tidak boleh tidur.

Insomnia Akut ialah ketidakupayaan untuk tidur dengan lena secara kekal selama tempoh antara tiga minggu hingga enam bulan.

Insomnia Kronik dianggap sebagai jenis insomnia yang paling serius..Yela,nama pun kronik kan..hee..Ia berlaku hampir setiap malam selama sekurang-kurangya sebulan..

Fuhh..penat taip..k lah,tu je nak gtau..semoga anda dapat info ini dan kategorikan diri anda yang mana satu :)..Dan jangan lupa untuk cari penawar bagi masalah ini..Jangan biarkan diri anda terus dibelenggu Insomniaaaaa

Bye Bye :)





Nota Kakiku : Dah bace? Ace komen ke like ke =P

3 comments:

  1. @Budak Botak : haha..samo la den ni ha..masalhnye smpai skg terbawak2 insomnia tu..haha..nice entry btw..

    ReplyDelete
  2. skrg cuti, so, imsomnia yg d buat2 sndri ni makin hebat.. lepas subuh baru tidur, mlm berjaga siang membuta, ha3

    ReplyDelete