Monday 9 July 2012

Why women always get mad during PMS ?


Assalamualaikum wbt :)


Salam sejahtera semua..Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda satu fakta yang sering kali terjadi di kalangan wanita..Gejala yang berlaku ketika PMS atau premenstrual adalah sinonim dengan wanita..Apabila berlakunya PMS,wanita sering kali gagal untuk mengawal emosi mereka apibala berhadapan dengan situasi yang kurang senang atau tidak selesa bagi mereka..

PMS boleh didefinisikan sebagai well known myriad of symptoms which start 1-2 weeks before the period.
The symptoms include :

1) Breast pain
2)mood changes such as anger or depression
3)headaches
4)acne
5)digestive complaints such as bloating,constipation or diarrhea
6)weight gain and water retention
7)sugar cravings
8)fatigue often 1-2 weeks before period


Jadi apakah kaitan PMS dengan emosi anda? Mengapa sukar untuk wanita mengawal emosi mereka sehingga kadang-kadang boleh menimbulkan masalah terutama sekali apabila bersama pasangan mereka.

Pertama sekali kerana berkaitan dengan keseimbangan hormon di dalam badan.
PMS berkait rapat dengan hormon oestrogen dan progesterone didalam badan wanita.Apabila hormon oestrogen abnormally elevated than hormon progesterone,maka simptom-simptom PMS tadi akan lebih menyerlah menyebabkan anda lebih cepat marah dan sering mengalami period pain.Ini disebabkan oleh krangnya pengurangan hormon oestrogen di dalam badan anda.

Kedua adalah berkaitan dengan neurotansmitter kita yang berada di dalam otak yang mengeluarkan hormon serotonin.Apabila hormon oestrogen/progesterone meningkat proses mengeluarkan hormon serotonin atau hormon yang melegakan seseorang itu akan terganggu..Hormon serotonin penting untuk kita merasa lebih tenang dan relaks.Tanpa hormon ini kita akan sentiasa berada dalam keadaan stress dan tidak tenang.

Terdapat beberapa lagi faktor yang menyebabkan simptom di kala PMS ini,tapi semuanya berkaitan dengan hormon di dalam badan wanita itu..Jadi untuk mengawal simptom-simptom ini,wanita harus lebih tenang dan dan dapatkan ubat yang disyorkan oleh doktor pakar.Kurangkan pengambilan painkiller kerana ia boleh memudaratkan sistem di dalam badan anda.

Bagi kaum Adam pula,kita haruslah memahami keadaan wanita itu sekiranya mereka sedang PMS..Janganlah kita terlalu mendesak mereka kerana saat ini perasaan mereka sangatlah JIWA KACAU !.Bagi wanita pula janganlah jadikan PMS itu sebagai satu alasan untuk anda tiba-tiba berang dan berubah jadi THE HULK pulak,nanti tak pasal-pasal timbul masalah lain..

So be wise during ur PMS time and try to think as usual,dont think too much n ALWAYS try to be calm :)


Sumber fakta : Ezinearticles.com



Nota Kakiku : Dah bace? Ace komen ke like ke =P

6 comments:

  1. ehhh jgn bgtw owg len..
    hahahhahah :P

    ReplyDelete
  2. @ezyra : haha..eh dah terbgtau..:D

    ReplyDelete
  3. untuk kaum adam, get ready oke?? HAHAH :P

    ReplyDelete
  4. Iyekeé? Tk semua okey...emosi d kwl oleh akal, pms bkn punca emosi wanita brgelora. Its all depends on indvdu tu sndiri

    ReplyDelete
  5. @Cinta Misteri
    haha..yela..mmg tak semua gurls mcm ni,ad yg boleh kawal emosi diorang..but the fact is pms boleh mengganggu emosi seseorang wanita itu..itu bukan salah diorang sbb dah mmg hormon time pms tak stabil..so just be prepare la..:)

    ReplyDelete